Hvad er marketing automation?

Det er præcis hvad ordet siger - automatisering af marketing (og ofte også salg).

Et flertal synes at definere marketing automation med udgangspunkt i redskabet, altså et marketing automation software. *Sådan lyder det bl.a. på Wikipedia: Marketing automation er en software platform og teknologi, der er designet for marketing afdelinger, så de mere effektivt kan foretage markedsføring på flere online kanaler (som email, landingpages, sociale medier, websites) og automatisere processer og opgaver. *

Vi mener sådan set ikke at definitionen er forkert, men vi synes alligevel heller ikke at den rammer helt plet. Er marketing automation virkelig begrænset til det tekniske marketing automation system?

Ikke hvis du spørger os!

Marketing automation er en disciplin - ikke et redskab. Det vil sige, der findes marketing automation systemer, men de udgør kun en del af marketing automation.

Det er meget sammenligneligt med en samlebåndsproduktion, altså en automatiseret produktion af dimsedutter. Her er robotarmene og deres styresystemer en del af samlebåndsproduktionen, men de er ikke essensen af hele begrebet samlebåndsproduktion.

Nej, vi mener at marketing automation skal ses i et bredere perspektiv.

Dwaal’s definition af marketing automation er derfor:

*Marketing automation er standardadiseringen og systematiseringen af marketing indsatsens koncepter og dertilhørende processer, som muliggør en datadrevet automatisering af indsatsen ved hjælp af en given marketing automation software. *

Så er det på plads.

Læs mere om hvordan du får succes med marketing automation.