Polaroid kamera

Få succes med marketing automation

Marketing automation, og automatisering af livets facetter i det hele taget, optager størstedelen af det professionelle etablissement. Vi vil have det hele for det halve og kundernes pengepung skal nudges ned i vores lommer.

Er marketing automation den store redningsmand, som den mangfoldige diskurs hævder? I vores optik er det 100% afhængig af dig og din virksomheds tilgang til opgaven. Marketing automation har uden tvivl evnen til at gøre utroligt mange gode ting, men kan omvendt også forvolde stor skade på virksomhedens omdømme og medarbejder motivation.

Disciplinen marketing automation er ét af de gråspængte fagområder, hvor man ofte må stille sig selv spørgsmålet: “Skal jeg gøre det? Er muligheden for at kunne gøre det argument nok for at gøre det?”. Vi har en klar holdning til det spørgsmål og vores svar er: “Det bestemmer du selv, men vi vil kun hjælpe dig, hvis vi ved hvorfor du gør det”.

Når vi tager den holdning, er det lige store dele for din skyld og for dine kunders. Hvis du ikke ved hvorfor du ønsker at bruge marketing automation, vil det ikke være muligt for dig at have styr nok på de fem nøgleområder vi nu gennemgår nedenfor, til at opnå succes.

En sød lille pug hund

Målsætning

Nogle emner er så relevante at repetition er acceptabelt og til dels også nødvendigt. I dette tilfælde er der tale om målsætning. For at få succes med marketing automation, er det bydende, bidende og tænderklaprende nødvendigt at du har en klar og - helst - nedfældet retning og målsætning med dine initiativer. Fejler du på dette område, er ud i overhængende fare for at spilde både små og store mængder penge og tid.

I forbindelse med udtænkning og nedfældning af målsætninger, er det en mulighed at have visdoms-huskeordet “S.M.A.R.T” in mente. Det vil jeg ikke gå videre ind her - hvis du endnu ikke er stødt på konceptet, er du muligvis i en situation, hvor du lige skal nappe en søgning på Google og opgradere dine kompetencer i den retning, inden du tager et hoveddyk i marketing automation poolen, hvor alle ender er dybe.

Med det sagt - kend dit “hvorfor” ift. marketing automation!

Personer

At udvinde det unægteligt enorme potentiale i marketing automation, kræver mere end de fleste ved eller vil vedkende sig. Ofte oplever vi en stille eller udbasuneret forventning om, at marketing automation vil simplificere organisationen og gøre det muligt for den “klassiske” marketingmedarbejder, at spinde guld på kundernes adfærd. Nogle gange er det naturligvis sandheden, hvis de personer du har i din marketing organisation, er teknisk dygtige; kan opsætte avancerede datamodeller; kan håndtere kompatibilitet med mailklienter; og samtidig er en ørn til personalisering af content; grafisk arbejde og jeres brugerrejser. Hvis du opdager at du sidder inde med de personer, gætter vi på at en lønforhøjelse er på sin plads :)

Det er ikke noget nyt, at din succes afhænger af, hvem du har til at udføre opgaverne. Vigtigheden af dette punkt ift. marketing automation, ligger i det meget plausible behov for at tilføre nye kompetencer til din marketing organisation, da du ikke tidligere har haft brug for flere af de discipliner, der udgør marketing automation, i din afdeling.

Processer

Kort fortalt - en process der i forvejen er standardiseret og følges manuelt, giver de bedste vilkår for automatisering.

Det er en sandhed med modifikationer, da marketing automation giver dig muligheder du ikke havde før, men alligevel er det ikke skudt ved siden af.

Opskriften på en marketing automation kampagne har ingredienser som tekst, grafik, mail-templates, brugerrejser, måske en adfærdsbaseret trigger og et større sæt regler og data. Det er ikke så lidt endda.

Hvis processen allerede kører, vil der være flere af disse ingredienser du allerede har i det organisatoriske køleskab, hvormed du er i stand til at lægge din energi i det du mangler. Når det er på plads, kan du kokkerere et lækkert automation sammenkog, og igen have ro i sindet ift. hvem, hvad og hvornår - for det kender du allerede.

Når så retten er severet og kunderne sluprer den i sig, vil den have frigjort nogle resourcer i din organisation, som kan bruge tiden på enten at optimere/drifte det eksisterende eller udvikle nye og spændende retter.

Vi tror på at det er formlen til at sætte dig selv og dine kolleger op til succes. Tag udgangspunkt i det kendte, eller sørg for at etablere manuelle og gennemtestede processer inden du automatiserer. Om ikke andet har vi set masser af eksempler, hvor det modsatte er gået galt.

Data

Data er den emotionelle intelligens, blodet og nerverne i din marketing automation krop. Hvis du ikke har blod i kroppen, kører den simpelthen ikke rundt; uden nerver er du ikke i stand til at opfange hverken interne eller eksterne stimuli; og uden den emotionelle intelligens er du ikke i stand til at forstå modtageren og tilpasse dit budskab.

I første omgang er din adgang til data afgørende. Har du opsamlet data fra interaktioner med besøgende og kunder?

Dernæst skal du vide om du har tilladelse til at bruge din data. Har du den nødvendige accept fra den enkelte person ift. GDPR og andet legal mambo-jambo?

Og endelig - er du i stand til at forstå dine data? Er kvaliteten høj nok til at du med stor sandsynlighed rammer plet? Og har du en datamodel der understøtter de processer du ønsker at udføre?

Data er ét af de områder, som du med meget stor sandsynlighed vil bruge mere tid på end forventet. Ja altså, forvent at bruge størstedelen af din marketing-automation-relaterede tid på det.

Men samtidig er det også det område hvor din succes skabes, og det primære konkurrence parameter, som konkurrenterne ikke kan kopiere.

Så gør alt i din magt for at det bliver gjort til UG med kryds og slange.

Software

Vælg software der passer til din organisation eller organiser dig omkring den valgte software. Det er det simple valg du skal tage. Hvis du gør andet, vil du ikke få en succes.

Når vi siger “gør andet” mener vi bl.a. at du kunne få den fixe ide, at købe et marketing automation system og forvente og/eller forlange, at det selvfølgelig passer til alle tænkelige og utænkelige formål. Det holder ikke.

Igen er vi tilbage til nødvendigheden af klart definerede målsætninger + kendskab til dine kompetencer, processer og adgang til data. Først når du har et godt indblik i disse, kan du sikre dig, at du tager en fornuftigt valg af platform og tilgang til dette. Der findes ingen platforme der kan det hele, og selv de platforme, der tilbyder komplet åbne rammer og kraftfuld bagvedliggende teknologi, vil kun blive en succes, hvis du har styr på det, som du propper i dem.

Så der er ingen vej udenom. Du skal tænke dig virkelig godt om - og tage en snak med os naturligvis - inden og mens du starter dit marketing automation eventyr.

Tak!